Stora klasskillnader i semestervanor

Förra året hade 33 procent av arbetarna varken gjort en semesterresa eller haft tillgång till ett fritidshus eller husvagn under sin semester. Ett kvitto på att ojämlikheten är för stor i Sverige.

År 2018 hade 33 procent av arbetarna varken gjort en semesterresa eller haft tillgång till ett fritidshus eller husvagn under sin semester. Bland tjänstemän var motsvarande andel 15 procent. Klasskillnaden speglar sig alltså tydligt i hur folk spenderar sin semester. Klasskillnaden har dessutom ökat de tio senaste åren. Det visar en ny rapport som LO presenterar idag.

- Det här är ett kvitto på att ojämlikheten är för stor i Sverige. Allt för många tvingas stanna hemma på semestern av ekonomiska skäl, säger LO-distriktet i Norra Sveriges ordförande Krister Johansson.

Det är dock inte bara semestern som speglar dagens klassamhälle. Även andra fritidsvanor visar på lika tydliga klasskillnader. Det gäller i allt från att idrotta, vara ute i skog och mark, läsa böcker, gå på teater eller konsert eller användande av internet. Den enda fritidssysslan där arbetare är jämlika med tjänstemännen är sociala medier, enligt rapporten.

- För att kunna planera och ha råd med både semester och en aktiv fritid krävs bland annat fler fasta jobb och fler heltider. De otrygga anställningarna måste bort, menar LO-distriktets vice ordförande Maria Mannberg.

Rapporten "Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän" (pdf)