Nytt rekord inom Facket Försäkrar-verksamheten

Försäkringar Omsätts årets försäkringssamtal i pengar utifrån respektive avtalsförsäkring så har det givit de anställda som arbetar på en kollektivavtalsansluten arbetsplats över 1,1 miljarder i utbetalda ersättningar.

- Det är otroligt glädjande att kunna konstatera att vi redan till dags dato har slagit förra årets rekord i antalet registrerade försäkringssamtal i FF-torget säger Patrick Roselin, ombudsman på LOs organisationsenhet och ansvarig för Facket Försäkrar-verksamheten.

Förra årets siffror slutade på 224 360 samtal och till och med idag är det 251 929 samtal registrerade. Det är en ökning med 27 569 samtal. Omsätter vi dessa försäkringssamtal i pengar utifrån respektive avtalsförsäkring så har det givit de anställda som arbetar på en kollektivavtalsansluten över 1,1 miljarder i utbetalda ersättningar.

Parterna LO, Svenskt Näringsliv och PTK har ett gemensamt uppdrag att informera sina medlemmar, anställda och arbetsgivare om vilka avtalsförsäkringar som en omfattas av vid anställning på en kollektivavtalsansluten arbetsplats inom SAF-LO privat och KFOs avtalsområde.Parterna har till uppdrag att informera samtliga anställda på en kollektivavtalsansluten arbetsplats oavsett medlemskap i ett förbund eller ej.

- Det är ute i landet som det skall bli verkstad av vår gemensamma Facket Försäkrar-verksamhet. Min roll är att samordna och skapa förutsättningar tillsammans med våra 14 medlemsförbund för att våra informatörer skall klara av sitt uppdrag som försäkringsinformatör på sin arbetsplats. Jag vill rikta ett stort tack till våra försäkringsinformatörer, Facket Försäkrar-handläggarna i LO-distrikten och förbundens försäkringsansvariga för ett bra arbete, avlutar Patrick.