LO fikar för schysta arbetsvillkor

Internationellt Torsdagen den 16 oktober går Fairtrade Challenge av stapeln för sjätte året i rad. Under torsdagen deltar omkring 20 ungdomar i utbildningen ”Om global rättvisa” på Medlefors och dom kommer att uppmärksamma dagen både genom att prata om frågorna och genom att välja Fairtrade produkter vid sitt fika.

LO är aktiva inom Fairtrade för att rikta uppmärksamhet mot schyssta arbetsvillkor för arbetstagare i utvecklingsländer som producerar det vi äter, dricker eller använder på annat sätt.

Torsdagen den 16 oktober är det Fairtrade Challenge. Konceptet är enkelt: under en och samma dag ska så många människor som möjligt fika med Fairtrade-märkta produkter.

LO-distriktet i Norra Sverige deltar i Fairtrade Challenge genom att ungdomsutbildningen fikar med Fairtrade produkter. Vi kommer att fika på Medlefors Folkhögskola mellan klockan 09.30- 10.00. Massmedia är välkomna att fika med oss och bevaka tillställningen.

– Genom att fika med en Faritrade-banan och Fairtrade-choklad under ungdomsutbildningen vill vi sätta fokus på att bekämpa fattigdomen i världen och att ge odlare och arbetare schysta arbetsvillkor, säger Stefan Mella verksamhetsamordnare LO-distriktet i Norra Sverige.

– Vi som konsumenter kan göra viktiga val i vardagen för att bidra till handel på rättvisare villkor, men också för att stärka rätten till facklig organisering säger Stefan Mella.

Förra året fikade fler än 400 000 personer i Sverige med en eller flera Fairtrade-märkta produkter på en och samma dag. I år är målet att en halv miljon människor ska vara med.

Läs mer om Fairtrade Challenge här: http://fairtradechallenge.se

Datum och tid: Torsdag den 16 oktober klockan 09.30-10.00