Dags att trygga välfärden

Välfärd Decennier av skattesänkningar och marknadsmodeller har drabbat svensk politik. Samtidigt har ett välfärdsunderskott växt fram i form av ökade klyftor och minskad tillit som riskerar att splittra samhället. Därför presenterar LO nu tio områden med reformer för att trygga välfärden.

En gemensam välfärd bidrar till jämlikhet, tillväxt och välstånd och leder till ett sammanhållet samhälle. Välfärden har varit avgörande för att göra Sverige till ett av världens mest jämlika och jämställda länder. Barn ska vara trygga, få kunskaper och utvecklas i förskolan, skolan och på fritids. Löntagare ska ges tryggheten att kunna försörja sig under perioder av arbetslöshet, föräldraledighet eller sjukdom och därefter kunna komma tillbaka till arbetet.

Sverige står inför vägval de kommande mandatperioderna. De borgerliga partier är kvar i samma skattesänkar- och privatiseringspolitik som tidigare, och högerpopulister sviker löften om att stoppa vinster i välfärden för att i stället försvara den marknadslogik som har drabbat samhället i flera decennier. Sverige riskerar därmed att förlora den välfärd som vi har byggt upp – om inte politiker agerar.

I välfärden är vi medborgare, inte kunder. Marknadsmodeller skapar en ojämlik fördelning och styr oss mot en skiktad välfärd där de som har råd kan ta genvägar till vård och omsorg, medan resten får nöja sig med en otillräcklig offentligt finansierad välfärd. Den utvecklingen måste brytas.

LOs engagemang i välfärden grundas i övertygelsen om att vi har råd att ta hand om varandra. Därför presenterar vi tio områden med reformer för att stärka välfärden. Programmet, som är antaget av LO-styrelsen, beskriver vilken inriktning LO vill se under de närmaste mandatperioderna.