LOs krav: 3 procent men lägst 783 kronor

Kollektivavtal LO-förbunden kräver ett löneutrymme på 3 procent. Det innebär 783 kronor i löneutrymme för de som tjänar under 26 100 kronor.

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson driver på för mer pengar till medlemmarna, högre pensioner och bättre arbetsmiljö.

Mer pengar i plånboken, högre pensioner och bättre arbetsmiljö

I förra veckan beslutade LOs representantskap om gemensamma krav inför avtalsrörelsen år 2020. I går, måndag, beslutade LO-styrelsen om lönekravens storlek i procent och kronor.

- 3 procent plus en låglönesatsning om minst 783 kronor för de som tjänar under 26 100 kommer att ge våra medlemmar mer i plånboken. Särskilt till branscher med låga löner och en hög andel kvinnor. Dessutom har vi enats om att lägstalönerna i avtalen följer med. Det här är en väl avvägd nivå som inte hotar svensk konkurrenskraft, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Utöver detta kräver LO-förbunden bland annat högre pensioner och bättre arbetsmiljö.

- Tillsammans med våra krav på förbättring av tjänstepension, starkare skydd mot sexuella trakasserier och bättre möjlighet till rehabilitering går vi starka in i avtalsrörelsen, säger Torbjörn Johansson.