LO har träffat ungdomar på vinterjobbet

Ung i facket Ungdomar har en otroligt utsatt position på arbetsmarknaden. Tillsammans med papperslösa och olagligt svartarbetande är de den grupp på arbetsmarknaden som råkar ut för flest olyckor, jobbar under sämst villkor och oftast får fel ersättning.

Ungdomar har en otroligt utsatt position på arbetsmarknaden. Tillsammans med papperslösa och olagligt svartarbetande är de den grupp på arbetsmarknaden som råkar ut för flest olyckor, jobbar under sämst villkor och oftast får fel ersättning. Vi möter massor av ungdomar som inte får anställningsbevis, får lönen direkt ur kassan eller får provjobba gratis.

– Våra erfarenheter från dessa utåtriktade aktiviteter är blandade. De allra flesta arbetsgivare sköter sig och följer lagar och avtal. Tyvärr stöter vi också på arbetsgivare som utnyttjar ungdomars okunnighet och det tycker vi är helt oacceptabelt, säger Stefan Mella verksamhetssamordnare vid LO-distriktet i Norra Sverige.

I snart tjugo år har LO genom Facket på Sommarjobbet och Facket på Vinterjobbet varit ute och informerat om rättigheter, skyldigheter och möjligheter på jobbet. Målgruppen är unga människor men uppsökarna som är ute informerar givetvis alla som är intresserade om facket och det 020-nummer man kan ringa om det uppstår problem på jobbet.

Under vecka 12 har LO-distriktet tillsammans med unga förtroendevalda från förbunden varit ute och träffat unga vinterjobbare i Norrbottens fjällvärld.
– Vi har besökt Kiruna, Abisko, Riksgränsen och Björkliden och träffat massor av unga vinterjobbare under vår intensiva kampanjvecka. De allra flesta, både arbetsgivare och anställda, tycker det är positivt att vi kommer så det är väldigt kul att vara ute på Facket på Vinterjobbet, säger Stefan Mella.

För mer information:

Stefan Mella,verksamhetssamordnare LO-distriktet i Norra Sverige