Fick mer föräldrapengar i plånboken

Försäkringar I samband med föräldraledighet kan du förlora upp till 30% av din ordinarie lön, men LO och Svenskt Näringslivs avtal ger ett extra tillskott under föräldraledigheten.

Försäkringskassan betalar endast ut ersättning på strax under 80% av din ordinarie lön, upp till ett satt takbelopp. Dessutom får du inte ta del av jobbskatteavdraget under tiden du är hemma med ditt barn. Det kollektivavtalade föräldrapenningstillägget hjälper dig då att höja din ersättning. När du omfattas av försäkringen och uppfyller villkoren så ger det dig minst 10% extra i upp till 180 dagar av din föräldraledighet.

- För mig som har två äldre barn och är föräldraledig med min bäbis har dessa 10% extra betytt otroligt mycket. Att gå från att jobba 100% i träindustrin till att vara föräldraledig är en markant ekonomisk skillnad. Man måste prioritera vad som är viktigt och oviktigt. Det är så enkelt att ansöka och dom 10% extra som jag får via kollektivavtalet försöker jag använda till ”det lilla extra”. Jag brukar öronmärka dom till att göra roliga saker tillsammans med barnen, det är en bra känsla att även under föräldraledigheten ha råd att unna sig något tillsammans. Tyvärr träffar jag ibland föräldrar som inte har koll på försäkringen, säger Emmeli Persson som arbetar på Lindbäcks Bygg i Piteå.

Föräldrapenningstillägget är en oerhört uppskattad och viktig försäkring. Konstruktionen är gjord så den jämnar ut det ekonomiska förhållandet mellan föräldrar som tjänar olika mycket, vilket innebär att man av ekonomiska skäl inte tvingas välja vem av föräldrarna som ska ta ut ledighet. Dessutom kan båda föräldrarna ta del av försäkringen om båda är privat- eller kooperativt anställda arbetare.

- Försäkringen har varit ett tacksamt tillskott och jag uppmanar verkligen alla som har möjlighet att nyttja denna fantastiska försäkring att göra det! Jag ringde till AFA Försäkring och fick hjälp, det var superenkelt att göra anmälan på deras hemsida och efter det flöt allt på automatiskt. Vi hade extra pengar på kontot i flera månader. Verkligen jättebra, säger Erica Jonsson som arbetar på Oskarsson och Nilsson Åkeri i Umeå.

- Det är synd att våra uppskattningar visar att runt 750 föräldrar i Norrbotten och 700 föräldrar i Västerbotten riskerar att gå miste om ersättningen för att man inte gjort någon anmälan till AFA Försäkring. Det positiva är dock att man även kan göra anmälan retroaktivt, säger Krister Johansson, ordförande för LO-distriktet i Norra Sverige.

Rapporten ”Extrapengar vid föräldraledighet – en utvärdering av föräldrapenningtillägget 2018” (pdf)