7 700 utan a-kassegrundad ersättning i Västerbottens län

Arbetsmarknad Över 70 procent av Sveriges arbetslösa och undersysselsatta står utan ersättning baserad på arbetslöshetsförsäkringen, det visar en rapport från LO-distriktet i Norra Sverige. I Västerbottens län handlar det om över 7 700 individer som är arbetslösa, deltidsarbetslösa eller tillfälligt timanställda men inte får a-kassegrundad ersättning.

4 Februari 2013

7 700 utan a-kassegrundad ersättning i Västerbottens län

Över 70 procent av Sveriges arbetslösa och undersysselsatta står utan ersättning baserad på arbetslöshetsförsäkringen, det visar en rapport från LO-distriktet i Västerbotten. I Västerbottens län handlar det om över 7 700 individer som är arbetslösa, deltidsarbetslösa eller tillfälligt timanställda men inte får a-kassegrundad ersättning. Eftersom inte alla arbetslösa och långt ifrån alla undersysselsatta är inskrivna på Arbetsförmedlingen, är mörkertalet dessutom stort.

- För allt fler löntagare innebär arbetslösheten ett fritt fall utan skyddsnät som dämpar fallet, och det är nära och kära som får bära en allt större del av kostnaden. Ekonomiskt bistånd (socialbidrag) från kommunen blir aktuellt först när den arbetslöse sålt allt av värde. I förlängningen drabbas också kommunernas redan ansträngda budgetar, säger Per-Erik Johansson, ordförande LO-distriktet i Norra Sverige.

Sedan regeringen stramade åt reglerna för att kvalificera sig till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen, har antalet arbetslösa och undersysselsatta utan a-kassegrundad ersättning från a-kassa eller aktivitetsstöd stigit till över 545 000 i landet. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2006. LO-distriktet har med hjälp av Arbetsförmedlingens statistik analyserat läget i kommunerna. Trots ett stort mörkertal då långt ifrån alla arbetslösa är inskrivna på arbetsförmedlingen, är siffrorna alarmerande.

- Det här är en följd av regeringens vårdslösa försämring av arbetslöshetsförsäkringen. Framförallt har det blivit svårare för löntagare med svag förankring på arbetsmarknaden och med deltid- och timanställningar att kvalificera sig till ersättning. Men försäkringen har också blivit dyrare och sämre, då avgiften höjts och ersättningen sänkts, säger Per-Erik Johansson.

En förnyad omställningsförsäkring

- Vi vill nu se satsningar för att förnya arbetslöshetsförsäkringen. Framförallt behöver reglerna ändras så att fler kan kvalificera sig till ersättning. Individen, nära och kära får nu ta en allt större del av kostnaderna för arbetslösheten, trots att det egentligen handlar om ett samhällsproblem, säger Per-Erik Johansson.

För mer information:

Per-Erik Johansson, ordförande LO-distriktet i Norra Sverige