Lönerapport år 2017

Välfärd Löneskillnaderna mellan män och kvinnor minskar för första gången på nästan 10 år. Även om skillnaderna mellan män och kvinnors löner fortfarande är stora. I Norrbottens och Västerbottens län tjänar män 3700 kronor mer än kvinnor.

Kvinnors löner ökar mer än männens

För första gången sedan 2007-2008 ökade lönerna mer för kvinnor än för män år 2015-2016.

- Löneskillnaderna mellan män och kvinnor är det mest medeltida vi har i samhället i dag. Det är därför glädjande att kvinnors löner äntligen ökar mer än männens, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Enligt Torbjörn Johansson är det bland annat hårt arbete av LO och förbunden som ligger bakom förändringen.

- Det här är bland annat ett resultat av ett enträget jobb när det gäller avtals- och opinionsarbete. För den svenska lönebildningens framtid är det viktigt att vi lyckas få mer jämställda löner genom breda överenskommelser på arbetsmarknaden.

Fortsatt stor skillnad mellan män och kvinnors löner

Men fortfarande tjänar män i Norrbottens och Västerbottens läns i genomsnitt 3700 kronor mer än kvinnor. Rapporten visar också att löneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän har legat stilla de senaste åren och att trenden där tjänstemännen drar ifrån är bruten. LOs målsättning är dock att löneskillnaderna ska minska.