Fackliga utbildningar på nätet

Facklig utbildning LO erbjuder utbildningar på nätet för dig som är förtroendevald eller medlem i facket. Det finns främst korta självstudiekurser om fackliga frågor och arbetsrätt.

LOs nätutbildningar är öppna för alla. Även om grundtanken är självstudier kan utbildningarna med fördel användas i studiecirklar och som diskussionsmaterial på möten, utbildningar och konferenser.

Här några nätutbildningar som vi vill trycka på lite extra:

Stöd för omställning

Nätutbildningen Stöd för omställning handlar om det omställningsstöd som finns för de som sagts upp på grund av arbetsbrist. Den vänder sig främst till förtroendevalda och ombudsmän som har en viktig roll i att visa uppsagda personer vägen till omställning.

Starta utbildningen

Pensionsboken på nätet

Pensionsboken på nätet handlar om vårt pensionssystem som ibland upplevs som svårt och krångligt. Pensionsboken reder ut åtminstone några frågetecken.

Starta utbildningen direkt
Hämta den tryckta versionen av Pensionsboken som pdf-dokument

Arbetsrätt: lagen om anställningsskydd, studieledighetslagen och förtroendemannalagen

Nätutbildningarna lagen om anställningsskydd (LAS), studieledighetslagen och förtroendemannalagen är uppdaterade i ett nytt verktyg. Målgruppen för studieledighetslagen är både förtroendevalda och medlemmar som vill lära mer om studieledighet. LAS och Förtroendemannalagen riktar sig främst till förtroendevalda

The Defenders

Nätutbildningen The Defenders riktar sig främst till ungdomar som vill lära om hur arbetsmarknaden fungerar. I utbildningen träffar du Sara, Dolores och Markus som alla tre är på väg ut i arbetslivet och har lite problem i starten.

Kommunals drömhandledare

Kommunal har tagit fram en nätutbildning för handledare som tar upp sådant en handledare ska tänka på före, under och efter en facklig kurs.