Facket på sommar- och vinterjobbet

Ung i facket Under ett par intensiva veckor varje år samlar vi ihop unga förtroendevalda från förbunden och åker ut och berättar om rättigheter, möjligheter och skydligheter på jobbet under vår kampanj Facket på sommar- och vinterjobbet.

Fjällstation

Ungdomar hjälper ungdomar

Under facket på sommar- och vinterjobbet berättar vi om rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Ibland får vi hjälpa ungdomarna med problem som kan dyka upp. Det kan till exempel vara funderingar kring lönen, arbetstiden eller kanske arbetsmiljön. Information kring Fackets försäkringar är också ett viktigt inslag. Vår målsättning är att ungdomar ska hjälpa ungdomar.

Ofta bra, men inte alltid

De allra flesta vi träffar har bra villkor och arbetsgivare som följer kollektivavtalen. Tyvärr är inte alla företag seriösa och varje sommar och vinter möter vi ungdomar som inte får anställningsbevis, får lönen direkt ur kassan eller får provjobba gratis. Nedan är ett av många exempel på samtal som kommit till vår hjälptelefon:

Tjej 17 år arbetade som jordgubbsförsäljare vid vägkanten för 37,50 per timme. Hon hade inte någon avlösare och var tvungen att uträtta sina behov i ett brännäslesnår med kassan i handen. Hon blev uppsagd för att hon klagade över detta. En månad senare fick hon pengarna i ett kuvert och misstänker, i efterhand, att hon dessutom arbetat svart.

Rättigheter och skyldigheter

Från LO gör vi vad vi kan för att hjälpa ungdomarna som är ute, kanske på sitt första jobb. Som ett led i detta arbete är vi genom våra kampanjer Facket på sommarjobbet och Facket på vinterjobbet ute bland ungdomarna och genom uppsökande verksamhet berättar vi om rättigheter och skyldigheter på jobbet.