LO-facken i kommunerna

Organisationsfrågor De lokala LO-facken sträcker sig från Kiruna i norr till Nordmaling i söder, representerar kust och inland och har alltifrån 3 000 till 80 000 invånare. Gemensamt för dom alla är att dom tror på tvärfacklig verksamhet och styrka!

Kassör

LOs lokala arbete utförs av LO-facken i kommunerna. LO-distriktet i Norra Sverige har 25 LO-fack som sträcker sig från Kiruna i norr till Nordmaling i söder.

Varje LO-fack består av en ordförande och ledamöter. Precis som allt annat LO gör är detta ett tvärfackligt uppdrag, det vill säga att flera LO-förbund representeras. Att LO har företrädare nära LO-förbundens medlemmar är oerhört betydelsefullt, bland annat för att kunna driva frågor som är viktiga på orten.

LO-facken i kommunerna är medlemsorganisationernas plattform för samverkan kring lokala fackliga och politiska frågor, och dom utgör vår lokala styrka. Det mest prioriterade området för LO-facken i kommunerna är den facklig-politiska verksamheten. Det innebär att LO-facken har en aktiv del i det lokala politiska arbetet. Andra viktiga områden är att anordna fackliga studier, skolinformation och att påverka den lokala näringspolitiken. LO-facken sysslar även med utåtriktad verksamhet, allt ifrån att anordna roliga evenemang till att informera om fackliga frågor.

Är du intresserad av att engagera dig i tvärfacklig verksamhet i kommunen där du bor eller jobbar anmäler du ditt intresse till din fackliga organisation.

Vill du ha mer information om vad det innebär att vara en del av LO-facken i kommunerna kontaktar du ansvarig ombudsman på LO-distriktet.