Filmklipp och material från socialförsäkringskonferens

Försäkringar Kjell Rautio, välfärdsutredare vid LO, förklarar pedagogiskt tydligt hur alliansen raserat våra socialförsäkringar under en konferens arrangerad av LO-Folksam kommittén i Norra Sverige.

Konferensen som anordnades av LO/Folksam kommittén i Norra Sverige utgick från temat "En omvänd Robin Hoodpolitik". Om konsten att förvandla trygghetsförsäkringar till bidrag. Kjell Rautio, välfärdsutredare vid LO, gav oss en omvärldsbeskrivning som tog sin början i den förändring av attityden till sjukskrivna som skedde under 1990-talet. Därefter guidades vi genom sjukpenningens regelverk, effekterna av rehabkedjan och Anders Borgs reptrick för att sedan avsluta med LOs skarpa förslag till åtgärder.

Här hittar du materialet som Kjell använde sig av vid sin presentation.

Under eftermiddagen gick Tomas Eneroth (S), vice ordförande i socialförsäkringsutskottet, igenom vilka förändringar vi kan vänta oss gällande socialförsäkringssystemet om vi får ett regeringsskifte 2014.

Vi säger stort tack till våra föreläsare och LO/Folksam kommittén för en mycket bra och givande dag!

Camilla Friberg