Samarbete mellan LO och Expo

Facklig utbildning Jonathan Möller från Expo föreläste för omkring 550 elever på Väkommaskolan i Malmberget under onsdagen.

Foto: Pertti Vainikainen

LO och Expo påbörjade under förra året ett samarbete med föreläsningar för elever och lärare i gymnasieskolorna om rasism och intolerans. Detta samarbete fortsätter även under 2013 och glädjande nog har vi fyra kommuner i Norra Sverige som blivit utvalda att delta.

De kommuner som får ta del av föreläsningarna är Piteå, Boden, Gällivare och Vännäs. I samband med föreläsningarna genomför vi även kvällseminarier med temat "Hotet mot arbetarrörelsen". Ett unikt tillfälle att samlas och diskutera hur vi inom arbetarrörelsen bemöter intolerans, främlingsfientlighet och rasism.

Under onsdagen den 22 maj besökte LO och Expo Välkommaskolan i Malmberget och Jonathan Möller från Expo föreläste för omkring 550 elever.

Camilla Friberg