Så var sommaren för våra unga sommarjobbare

Ung i facket Under en intensiv sommarvecka var LO tillsammans med unga representanter från förbunden ute och träffade ungdomar som sommarjobbar på deras arbetsplatser och informerade om rättigheter och skyldigheter. Under perioden besökte våra kampanjgrupper så gott som alla kommuner i Norrbotten och Västerbotten. Nu har vi samlat ihop resultaten och vill gärna presentera dem för er.

De allra flesta arbetsgivare vi träffat följer lagar och regler och har en sjyst arbetsmiljö för de ungdomar de tar emot som sommarjobbare. Tyvärr har vi dock även sett att många unga jobbar helt utan skrivet avtal, det vill säga de har aldrig fått något anställningsbevis. Detta gör att ungdomarna får en otroligt utsatt position till exempel om det skulle uppstå oenigheter gällande arbetstid eller ersättning.

En annan sak som förekomit i nästa alla kommuner under sommaren är väldigt unga personer som arbetar som jordgubbsförsäljare. Det låter väl som ett bra sommarjobb tänker ni, men problemet är att dessa unga tjejer och killar som ofta inte är äldre än 15 år, arbetar ensamma utan möjlighet till raster eller pauser. Dessutom hanterar de kontanter vilket är inte bara olämpligt utan direkt olagligt.

Vår upplevelse är att problemen med avsaknaden av anställningsbevis har ökat de senaste åren likaväl som fenomenet att ungdomarna bara får arbeta vid bra väder oavsett överenskommelse, så kallade solskensavtal.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer om vår kampanjsommar!

För mer information:

Stefan Mella, Verksamhetsamordnare med ansvar för ungdomsfrågor vid LO-distriktet i Norra Sverige
E-post: stefan.mella@lo.se